Gezond ontbijt


Een goed ontbijt is de basis voor goede voeding

Start uw dag met een evenwichtig ontbijt en u bent al goed op weg naar een goede gezondheid.
Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Waarom dit zo is leest u hieronder.

Traditioneel Europees ontbijt

Enkelvoudige koolhydraten (suiker, brood, gezoete ontbijtgranen, zoet beleg, crackers, etc) veroorzaken een onmiddellijke stijging van de suikerspiegel, die de ideale waarden overschrijdt. Het lichaam reageert hierop, zodat de suikerspiegel daalt tot onder het ideale niveau. Het lichaam is uit balans.

traditioneel_europees_ontbijt_large

De gevolgen hiervan zijn:

  • opslag van vet
  • een schommelende suikerspiegel
  • behoefte aan nog meer koolhydraten

Ontbijt overslaan

Door het ontbijt over te slaan zakt de suikerspiegel onder de ideale waarden. Het energieniveau daalt en er kan een hongergevoel ontstaan. Om de honger te stillen en de energiedip te overwinnen, worden er vaak enkelvoudige suikers gegeten (bv. koffie of thee met suiker, een koekje etc.).

ontbijt_overslaan_large

Dit patroon herhaalt zich vaak meerdere keren per dag en zo komt u terecht in een vicieuze cirkel.

De gevolgen hiervan zijn:

  • opslag van vet
  • een verlaagde suikerspiegel
  • trek in meer koolhydraten

Uitgebalanceerd ontbijt

Een gezond ontbijt voorziet het lichaam op tijd van alle essentiƫle voedingsstoffen en energie. Hierdoor blijft de suikerspiegel gemakkelijk binnen de waarden. Dit helpt gedurende de dag de trek in koolhydraatrijke voeding te verminderen.

uitgebalanceerd_ontbijt_gebaseerd_op_eiwitten_large

Op deze manier blijft eetlust beter onder controle en verdwijnen de hongeraanvallen naar bijvoorbeeld enkelvoudige koolhydraten (zoals snacks, koek, chocolade, gebak, junkfood, frisdrank, etc.). Het lichaam blijft in balans en kan het vet dat het zelf heeft opgeslagen gebruiken voor meer energie.